Deze week verscheen ons artikel over de koerswijziging van Woonaccent in het magazine Vastgoedactueel. Vastgoedactueel sprak met Martin Koopman (verkoopdirecteur van Woonaccent) over de veranderingen binnen de makelaardij. Dat leverde het onderstaande artikel op:
Tekst: Judith Bakkers
We komen ze steeds vaker tegen, makelaardijgenoten die het roer omgooien. En goed ook. Waarom doen ze dat en wat kunnen we van hen leren? De makelaarsformule Woonaccent veranderde, na 23 jaar als uithangbord van menig makelaar, in 2017 drastisch van koers. De voormalige franchisegever is nu een gespecialiseerd online makelaarsmarketingbureau. Martin Koopman, verkoopdirecteur van het nieuwe Woonaccent verklaart deze omwenteling. Verschenen in Vastgoed Magazine #3.
De makelaardij versplintert, makelaarsbehoeften zijn steeds meer divers en de digitalisering heeft ongekende impact op de bedrijfsvoering. Daarnaast heeft de crisis zijn sporen achtergelaten in onze branche. Factoren die het management van Woonaccent tot nadenken stemden. Koopman: “De eigen kracht en lokale identiteit van de makelaar worden steeds belangrijker. Als franchisegever konden wij onze klanten geen eenduidige voor-, hoofd- en nagerechten meer voorschotelen, waar iedereen mee uit de voeten kon. De franchiseformule had zijn beste tijd gehad. Daarnaast zagen we, dat de ontwikkelingen op het gebied van online marketing, social media en websitebeheer veel vergden van de makelaars. De makelaar juist op dat gebied te ontzorgen leek ons nuttiger. Want daar lag al onze kracht.”
Aanbod krijgen
Zeker in deze tijd van oververhitting moet de makelaar zich goed positioneren om onderscheidend te zijn. Moeilijk, want de laatste jaren zijn er door de crisis steeds meer makelaarskantoren bij gekomen. Online gezocht en gevonden worden is daarom essentieel. Goede branding, een interactieve en toegankelijke website, lead generation, hoge rankings in Google en goede social media exposure zijn echter lastig te realiseren naast al het makelaarswerk. Koopman ziet het gebeuren. Op de kantoren neemt de werkdruk alleen maar toe, mede door het grotere aandeel van online activiteiten en de verschuiving naar een meer adviserende rol van de makelaar. “Je kunt er niet meer vanuit gaan dat je klanten krijgt door een kantoor op een zichtlocatie. De traditionele makelaar is passé. Alleen makelaars die met hun tijd meegaan, de klant voorop stellen en actief zijn op de nieuwe media, zullen nog aanbod krijgen.”
Vooruitstrevend
Het idee van Robert van der Werf, eigenaar van Rotero Groep (waarvan Woonaccent onderdeel is) was simpel. Geen compleet franchisepakket meer, maar de focus leggen op branding en online support. “Robert is een echte innovator. Hij durft beslissingen te nemen. Het was een spannend besluit om onze franchiseorganisatie om te toveren tot een gespecialiseerd online makelaarsmarketingbureau. Daar is heel wat denkwerk aan vooraf gegaan. Er vloeide als vanzelf een ander verdienmodel uit. Gunstiger voor de makelaars, maar voor ons een onzekere factor, met lagere vergoedingen en korte contractlooptijden”, deelt Koopman. “Maar door te geloven in onze eigen kracht, het goed uit te werken en in de markt te zetten, durfden we het aan.” Hij is blij dat hun lef wordt beloond. Het gaat goed met het nieuwe Woonaccent, het aantal kantoren is nu al ruim verdubbeld. Naast het branding- en supportpakket op het vlak van websitebeheer, social media en marketing kunnen de aangesloten makelaars ook nog steeds andere ontzorgende diensten afnemen. “Er valt nu wat te kiezen voor de makelaars. Willen ze onder onze paraplu, willen ze onder hun eigen naam, nemen ze alleen het media/marketingpakket of ook bijvoorbeeld backoffice bij ons af. Veel meer maatwerk, en nog altijd exclusief. Één makelaar per werkgebied.”
Marketing thema’s
Koopman ziet het enthousiasme van de ‘oude klanten die blijven en van nieuwe klanten. “We hebben een Facebook contentkalender, delen kennis en sparren met elkaar. Voor velen een toegevoegde waarde. Periodiek presenteren we thema’s en lanceren we sterke marketingacties zodat makelaars zich goed kunnen profileren. Bijvoorbeeld met Proefverkopen. Een gratis startpakket op proef. Is de klant na drie maanden niet tevreden, dan kan deze zonder kosten afgebroken worden. Is het huis verkocht of is de klant tevreden, dan wordt het pakket betaald. Een goed verhaal waarmee de makelaar vertrouwen in zijn vakmanschap uitstraalt. Belangrijk in de concurrentiestrijd. Of neem Virtueel verkopen, hiermee springen we in op een behoefte dat men in deze overspannen markt eerst een nieuwe woning wil kopen, om daarna pas de eigen woning te verkopen. We verzorgen dan voor de verkoper een bescheiden toonbaarheid met styling advies en goede webteksten. Zo kunnen ze voorzichtig aftasten of het huis gewild is en wat de waarde is. Dat geeft de eigenaar de mogelijkheid alvast te zoeken naar een ander huis en daarna definitief tot verkoop over te gaan.” Binnenkort komt er een nieuw thema dat eveneens te maken heeft met de oververhitte markt.
Makelaar van de toekomst
Naast hun huidige pakket biedt Woonaccent aangesloten makelaars tegen aantrekkelijke tarieven, zogenaamde Premium diensten aan, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsvideo. Maar ook kortingpakketten bij door hen gewaardeerde leveranciers, zoals HelpMee van Moving Digital en Vastgoed Magazine. “Zo kunnen we een zo compleet mogelijk aanbod creëren voor de makelaar.” Koopman voorziet dat samenwerkende diensten, op deze manier aangeboden, toekomstbestendigheid bieden. Juist voor de makelaar van de toekomst.
Bron: Vastgoedactueel
Bekijk het artikel ook op de website van Vastgoedactueel: https://www.vastgoedactueel.nl/nieuws/franchise-formule-gooit-roer-drastisch-om